Dr. Axel Kölle

Vita

Dr. Axel Kölle studied economic geography at the Universities of Münster and Heidelberg (specializing in environmental economics and environmental law) and completed his doctorate in economics at the University of Witten/Herdecke (UW/H) (topic: Risk management as a strategic instrument for sustainable management - illustrated using the example of the food industry). After starting his career as a consultant and trainer at Akademie Fresenius, he has been involved in further education and consulting on the topic of sustainable management for more than twelve years, and has also been involved in research and teaching at the University of Witten/Herdecke for nine years. At the beginning of 2009, Dr. Axel Kölle and Dr. Christian Geßner founded the ZNU Centre for Sustainable Corporate Management in the Faculty of Economics with the aim of making the results of application-oriented sustainability research more tangible for small and medium-sized companies in particular. In addition, the two founded fjol GmbH in cooperation with the UW/H in summer 2011, which supports companies in implementing sustainability in a well-founded manner and communicating it credibly. Axel Kölle is married and has two sons and a daughter.

Main areas of research

  • Sustainability and risk management

  • Sustainability in organizational development

  • Climate protection strategies as an element of sustainability strategies

Publications

  1. Eichner, S., Frank, R., Dilly, M., & Kölle, A., (2022): CHECK FOOD WASTE – Eine Methodik zur Erfassung von Lebensmittelverlusten in der Verarbeitung: Ergebnisse eines Pilotprojektes mit der Tiefkühlwirtschaft, https://www.tiefkuehlkost.de/tk-fuer-alle/aktuelles/presse/pressemeldungen/pm-2022-015-check-food-waste
  2. Kölle, A., Timmer, V., Dilly, M., Rosanowski, L., & Geßner, C., (2021): Nachhaltigkeit in der FMCG-Branche 2021, Gemeinschaftsstudie von ZNU und Lebensmittel Zeitung, Witten/Frankfurt
  3. Geßner, C., Kölle, A., (2020): Nachhaltigkeit ist kein Ehrenamt, In: Quadriga Media (Hg.), Human Resources Manager (2. Auflage), 30–31
  4. Eberle, U., Schmid, M., Geßner, C., & Kölle, A., (2018): Nachhaltigkeitsbewertung anhand der UN Sustainable Development Goals, in: Teitscheid, P. et al. (Hg.), Nachhaltig außer Haus essen: Von der Idee bis auf den Teller (207–214), München: oekom-Verlag. ISBN 978-3-96238-063-2
  5. Geßner, C., Timmer, V., & Kölle, A., (2018): Zertifizierung von Nachhaltigkeit: Welche Rolle spielen Merkmale der Unternehmensorganisation?, in: Metzner-Szigeth, A. (Hg.), Zukunftsfähige Entwicklung und generative Organisationskulturen (153–163), München: oekom-Verlag. ISBN 978-3-96006-016-1
  6. Geßner, C., Kölle, A., (2017): CSR-Dynamik steigern durch Branchenorientierung, in: Bungard, P., Schmidpeter, R. (Hg.): CSR in Nordrhein-Westfalen – Nachhaltigkeits-Transformation in der Wirtschaft, Zivilgesellschaft und Politik, Springer Gabler Verlag, Berlin, 87–96, ISBN: 978-3-662-54189-0
  7. Geßner, C., Kölle, A., Ludemann, K., Schäfer, F., Rübbelke-Alo, M., & Diekmann V., (2016): Nachhaltiger Wirtschaften: Vom Selbst-Check zum zertifizierbaren ZNU-Standard, in: Grothe, A. (Hg.): Bewertung unternehmerischer Nachhaltigkeit – Modelle und Methode zur Selbstbewertung, ESV Erich Schmidt Verlag, Berlin, ISBN: 978-3-503-16734-0
  8. Buchenau, P., Geßner, M., Geßner, C., & Kölle, A. (Hg.), (2015): Chefsache Nachhaltigkeit: Praxisbeispiele aus Unternehmen, Spinger gabler Verlage, Wiesbaden, ISBN: 978-3-658-11071-0
  9. Kölle, A., Diekmann, V., Laumann, M., & Geßner, C., (2015): Nachhaltigkeit in der FMCG-Branche 2015, Gemeinschaftsstudie von ZNU und Lebensmittel Zeitung, Witten/Frankfurt
  10. Kölle, A., Geßner, C., (2015): Zwischen Ideal und Wirklichkeit, in: EHI Retail Institute GmbH: Factbook Lebensmittelhandel 2016, LPV Lebensmittel Praxis Verlag Neuwied GmbH, Neuwied, 143–148