Dr. Christian Geßner

Vita

Dr. Christian Geßner has been the founder and director of the ZNU - Center for Sustainable Leadership together with Dr. Axel Kölle in the Faculty of Economics at Witten/Herdecke University since spring 2009. In addition to managing the institute, Christian Geßner is active in research, teaching, further education and consulting. In summer 2011, together with Axel Kölle, he founded fjol GmbH, which supports companies in implementing sustainability in a well-founded and lively manner. Christian Geßner studied economics in Münster and Heidelberg and completed his doctorate in business administration in Hohenheim on the subject of “Corporate sustainability strategies”. Christian Geßner is married and has two sons.

Main areas of research

  • Success factors of corporate sustainability

  • Evaluation of sustainability strategies

  • Sustainability and personnel

Publications

  1. Gruchmann, T., Timmer, V., Gold, S., & Geßner, C., (2021): Dynamic capabilities for sustainable change in the food processing industry: a multilevel perspective, Journal of Cleaner Production, 311, 127534, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.127534
  2. Kölle, A., Timmer, V., Dilly, M., Rosanowski, L., & Geßner, C., (2021): Nachhaltigkeit in der FMCG-Branche 2021, Gemeinschaftsstudie von ZNU und Lebensmittel Zeitung, Witten/Frankfurt
  3. Geßner, C., Kölle, A., (2020): Nachhaltigkeit ist kein Ehrenamt, In: Quadriga Media (Hg.), Human Resources Manager (2. Auflage), 30–31
  4. Eberle, U., Schmid, M., Geßner, C., & Kölle, A., (2018): Nachhaltigkeitsbewertung anhand der UN Sustainable Development Goals, in: Teitscheid, P. et al. (Hg.), Nachhaltig außer Haus essen: Von der Idee bis auf den Teller (207–214), München: oekom-Verlag. ISBN 978-3-96238-063-2
  5. Geßner, C., Timmer, V., & Kölle, A., (2018): Zertifizierung von Nachhaltigkeit: Welche Rolle spielen Merkmale der Unternehmensorganisation?, in: Metzner-Szigeth, A. (Hg.), Zukunftsfähige Entwicklung und generative Organisationskulturen (153–163), München: oekom-Verlag. ISBN 978-3-96006-016-1
  6. Geßner, C., Kölle, A., (2017): CSR-Dynamik steigern durch Branchenorientierung, in: Bungard, P., Schmidpeter, R. (Hg.): CSR in Nordrhein-Westfalen – Nachhaltigkeits-Transformation in der Wirtschaft, Zivilgesellschaft und Politik, Springer Gabler Verlag, Berlin, 87–96, ISBN: 978-3-662-54189-0
  7. Geßner, C., Kölle, A., Ludemann, K., Schäfer, F., Rübbelke-Alo, M., & Diekmann V., (2016): Nachhaltiger Wirtschaften: Vom Selbst-Check zum zertifizierbaren ZNU-Standard, in: Grothe, A. (Hg.): Bewertung unternehmerischer Nachhaltigkeit – Modelle und Methode zur Selbstbewertung, ESV Erich Schmidt Verlag, Berlin, ISBN: 978-3-503-16734-0
  8. Buchenau, P., Geßner, M., Geßner, C., & Kölle, A. (Hg.), (2015): Chefsache Nachhaltigkeit: Praxisbeispiele aus Unternehmen, Spinger gabler Verlage, Wiesbaden, ISBN: 978-3-658-11071-0
  9. Kölle, A., Diekmann, V., Laumann, M., & Geßner, C., (2015): Nachhaltigkeit in der FMCG-Branche 2015, Gemeinschaftsstudie von ZNU und Lebensmittel Zeitung, Witten/Frankfurt
  10. Kölle, A., Geßner, C., (2015): Zwischen Ideal und Wirklichkeit, in: EHI Retail Institute GmbH: Factbook Lebensmittelhandel 2016, LPV Lebensmittel Praxis Verlag Neuwied GmbH, Neuwied, 143–148